براي رنگ آميزي مسافت‌هاي طولاني از دستگاه جدول رنگ كن استفاده مي‌شود. با اين كار در زمان صرفه جويي مي‌شود. روش قلم‌مو زمان زيادي مي‌برد.

با اين روش رنگ آميزي بسيار مرتب و تميز انجام مي‌شود همچنين كيفيت كار بالا است. براي اجرا رنگ دستگاه‌هاي مختلفي وجود دارد كه انسان آن‌ها را كنترل مي‌كند.

كارخانه رنگ جميل يكي از توليدكننده‌هاي رنگ ترافيكي در ايران مي‌باشد. اين كارخانه 

اجراي رنگ ترافيكي در تهران و شهرهاي بزرگ ايران رانيز انجام مي‌دهد.

اجراي رنگ ترافيكي دستي 

براي رنگ آميزي با قلم‌مو، بايد رنگ را در ظرف بزرگي بريزيد سپس حلال مناسب با مقدار مشخص به آن اضافه كنيد تا رنگ مورد نظر بدست بيايد. بعد با قلم‌مو رنگ را اعمال كنيد.

 

رنگ آميزي با قلم‌مو به دقت و ظرافت زيادي نياز دارد. قبل از رنگ آميزي سطح بايد زيرسازي شود. سطح تميز شود و عيوب آن رفع شود تا رنگ به خوبي اجرا شود و ماندگاري داشته باشد.

حلال رنگ ترافيكي يا همان تينر رنگ ترافيكي

 براي استفاده از بعضي رنگ‌هاي ترافيكي مانند رنگ ترافيكي چند جزئي و رنگ ترافيكي سرد و رنگ سرد كلرو كائوچو از تينر يا حلال ترافيكي به كار گرفته مي‌شود.

شركت توليد كننده رنگ تعيين مي‌كند كه كدام حلال با كدام رنگ مخلوط و استفاده شود. براي رنگ‌هاي ترافيكي فقط بايد از تينر مخصوص رنگ ترافيكي استفاده كرد زيرا ممكن است حلال‌هاي ديگر با اين رنگ سازگاري نداشته باشند و نتيجه برعكس دهد.

تينر رنگ ترافيكي با ديگر تينرها متفاوت است و قدرت فراري بالايي دارد. اين محصول ساختار زياد و مختلفي دارد.

يكي از ساده ترين و مشهورترين تركيبات اين حلال تركيب تولوئن و زايلن و ماده فرار (استون) و تركيب‌هايي مثل متانول است.

اين تركيبات را مي‌توان با توجه به نظر كارفرما تغيير داد. به فرض مثال اگر بخواهيد رنگ زود يا دير خشك شود، فقط كافي است ماده فرار را در تركيب زياد يا كم كنيد.

حلال رنگ ترافيكي مايع است و براي رقيق كردن رنگ به كاربرده  مي‌شود. تينرهاي معمولي خيلي ارزان‌تر از اين تينر هستند.

براي هر رنگ از تينر مخصوص آن رنگ بايد استفاده شود. اگر به جاي استفاده از تينر مخصوص از بنزين و تينرفوري استفاده كنيد، باعث پوسيدگي و از بين رفتن رنگ بعد از اجرا مي‌شود.

نحوه استفاده از حلال رنگ ترافيكي

هر تينر با تركيبات خاصي ساخته شده است تا با رنگي كه سازنده مشخص كرده است سازگاري دارد. براي مثال حلال رنگ سرد كلروكائوچو را براي رنگ ترافيكي ترموپلاست نبايد به كار ببريد حتي اگر توليدكننده رنگ و تينر يكي باشد.

حلال 8 يا 10 در صد وزني رنگ را در برمي‌گيرد. قبل از انجام خط كشي حدود 5 دقيقه زودتر رنگ و تينر را مخلوط كنيد، سپس شروع به خط كشي كنيد.

منبع:

https://jamilpaint.com/post-detail/37/%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%7C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7